kl 14:00 - 18:00 Nærværspraksis
kl 18:00 Middag
kl 19:30 Musik
Lørdag den 22. marts kl 9 - 14:
kl 9:00 - 12:15 Nærværspraksis
kl 12:15 - 13:15 Frokost
kl 13:15 - 15:00 Nærværspraksis
Gud er altid større end vores ord og begreber. Det siger sig selv. Men deraf følger for
nogle af os, at vores ord om Gud altid er uformående forsøg på at gribe Gud. Forsøg,
der er bundet til tidernes gang og kulturernes sprogspil. Vi rækker i tro ud imod Gud,
der er så meget større med de begrænsninger vi har med os i form af vores kulturelle
og historiske herkomst. Og ikke mindst i form af samtids eksistensprismer.
Under de to spirituelle praksisdage vil vi sammen gå på en rejse ind i vores dybeste
billeder af Gud og deres hjemsted i krop og sind. Specielt vil vi udforske de ansatser,
der er i den kristne tradition til nye billeder, som rækker ud imod Gud igennem Bibelens
og traditionens kvindebilleder. Primært i de ortodokse kirkers traditioner.
Og under vejs i den rejse vil der samtidig være lejlighed til at møde en række praksisformer,
som måske kan være til inspiration ind i troens fordybelse. Det er praksisformer,
der kan anvendes i mange sammenhænge, og som egentlig kræver en selvstændig
række praksisdage, inden man bliver fortrolig med dem. Men her er de ment som
en introduktion og måske inspiration i ens egen fordybelsesproces. Under vejs er
stilhed, skønhed og gensidig lytten de rum, vi forsøger at bevæge os igennem.
Dagene begynder med, at vi spørger til de billeder, vi bærer med af Gud. Hvilke
billeder har hjulpet en Gudsrelation på vej. Og er der nogle billeder, som har vist sig at
være problematiske?
Gudsforgiftning er en erfaring, en del mennesker oplever, når de oplever behov for
nye billeder af Gud. Er der dele af vores billeder af Gud, som vi i dag må efterlade
eller nedtone? Og hvilke dele af vores kristne arv ønsker vi hver især i særlig grad at
værne om. I denne første del af forløbet bliver der introduceret en enkelt meditation
til indre lytning og metoder til fælles kontemplativ lytning.
Nogle af de vigtigste Gudsbilleder, der efter min opfattelse er brug for i fremtiden, er
billeder af Guds kvindelige sider. De billeder findes ikke direkte i det kristne sprog,
men igennem traditionerne omkring Maria og erfaringerne af Helligånden møder vi
ansatser til et sprog. I hjørner af den ortodokse teologi har det også ført til tanker om
Guds kvindelige visdom, Sofia.
I anden del af dagene vil vi rejse igennem nogle af de
kvindebilleder fra den kristne tradition, som peger ind
i en samtid med behov for modbilleder til almagt og
dominans.
Denne del af dagene er også en indføring i brug af ikoner
som en del af en fordybelsespraksis og som en indgang
til stille meditation. Ikonernes verden kan være til
stor inspiration, fordi deres motiver åbner mange veje
til fordybelse i forskellige aspekter af troens verden.
Endelig vil vi i den sidste del af dagene se på begrebet
theosis eller det at være født som et Guds barn med en
iboende gudbilledlighed. Til denne del af dagene vil vi
benytte metoder knyttet til den ortodokse bedekæde.
Det handler om hjertets rettethed og at træne mødet
med de åbne øjeblikke
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes